باغ بام به شیوه باغ ایرانی
 
ذرّه ای هستم
ذرّه ای هستم و در کوی تو ام جای خوش است...
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم

باغ بام به شیوه باغ ایرانی

 

نحوه بروز مساله:

امروزه با توسعه کلان شهرها و بخصوص تهران بزرگ، باغها و خانه های مسکونی دارای حیاط  کم کم ناپدید شده و جای خود را به برجهای چند ده طبقه و آپارتمانهای چند واحدی داده اند .

در این میان عنصری به نام "باغچه"  -که معماران قدیم آن را از "باغ ایرانی" الهام گرفته بودند و فضایی برای استراحت و آرامش و تفکر در خانه ها بود و بعضاً خانواده ها را گرد هم می آورد و از همه مهمتر پیوندی بود میان خانه و طبیعت- در این ساخت وسازها یا از بین رفته یا در موارد خوش بینانه با مساحتی بسیار کمتر از آنچه که در ابتدا بوده و بیشتر در محیط مرده ای بدون نور کافی وبا شکلی عمدتا مغایر فرهنگ ایرانی، در مکانی مشاع و معمولا مشرف از هرسو، و بدون هیچ پشتوانه فکری در طراحی آن ایجاد شده است.

لذا کمبود مکانی به نام حیاط و عنصری به نام باغچه در زندگی امروز به وضوح قابل مشاهده است.

در این بین در اکثر ساختمانها فضایی به نام "بام" کاملا فراموش شده است! جایی که شاید وسیع ترین بخش هر ساختمانی باشد و البته قابل دسترسی برای تمام ساکنین آن. مکانی که از نور کافی و گردش هوای مناسبتری نسبت به تمامی بخشهای ساختمان بهره مند است.

مکانی که با هزینه کمتری نسبت به یک واحد از همان ساختمان، می تواند تبدیل شود به حیاط سبزی به همراه آبنماهای زیبا و نشیمنگاه های مناسب ؛ البته به سبک "باغ ایرانی" نه نمونه های غربی آن! .

در ادبیات ساختمان سازی از این فضا با نام "باغ بام" یاد میکنند که معادل لاتین آن Roof Garden میباشد.

 

نتایج حاصل از حل مساله:

با تغییر کاربری بام ساختمانها به "باغ بام" و تبدیل این موضوع به رویه یا قانونی در ساخت و سازهای آینده شهری، علاوه بر ایجاد یک محیط تفریحی در هر مجتمع مسکونی و زنده کردن فرهنگ اصیل و سبک زندگی ایرانی، به افزایش فضای سبز شهری و بالتبع رفع آلودگی شهرمان کمک شایانی خواهد شد و کم کم سیمای شهر را به سوی زیبایی هرچه بیشتر سوق خواهد داد.

 

راهکار حل مساله:

پیشنهاد می شود با قرار الزام قانونی از طرف نهادهای ناظر بر ساخت و سازهای شهری بخصوص شهرداری ها برای ایجاد "باغ بام" و البته ترغیب کارفرمایان و سازندگان برای احداث این فضا با ارائه تسهیلات بانکی و غیر بانکی از طرف نهادهای موثر در این امر و نیز رفع موانع قانونی برای انجام این کار، کم کم سازندگان به انجام چنین پروژه هایی روی آورند.

پیش تازی ارگانهای عمومی و دولتی مخصوصا خود شهرداری در اجرای این طرح میتواند الگوی مناسبی برای سایر شهروندان قرار گیرد.

 

 

برنامه ریزی و فرایند اجرایی طرح:

-تحقیقات و بررسی های نظری و میدانی در رابطه با تطبیق ساختار "باغ بام" با آپارتمان ها به شیوه "باغ ایرانی" و رسیدن به بهترین مدل برای اجرای این طرح.

در این رابطه مشورت با متخصصین معماری و عمران و نخبگان دانشگاهی امری لازم و مهم و غیر قابل اغماض است.

-طراحی و اجرای "باغ بام" برای تعدادی ساختمان بصورت آزمایشی و بررسی اشکالات احتمالی نمونه های اجرا شده و سعی در رفع آنها و نیز تلاش برای بهینه سازی این پروژه ها از لحاظ کیفیت و هزینه.

-ارائه مدل کلی و نهایی اجرای "باغ بام" و الزام سازندگان به احداث آن در پروژه های اجرایی.

البته در بخش راهکارها به تسهیل این مسیر برای کارفرمایان و سازندگان که بازوی اصلی اجرای این طرح هستند اشاره شد.

کلید واژه ها: باغ بام، باغچه، باغ ایرانی، ساختمان ، آپارتمان، فضای سبز شهری

 

مصطفی رحیمی

پنجم بهمن ماه 1391


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:باغ بام,روف گاردن,باغ ایرانی,باغچه,حیاط,ساختمان,معماری منظر,فضای سبز شهری, :: 3:18 :: توسط : ذرّه

درباره وبلاگ
... .... سلام قولا من ربّ الرّحیم .... ... این صفحه ، مجالی شد برای نمایاندن آنچه که در گلویم مانده و راه را بر نفس گرفته امید آنکه مایه آرامش باشم و نه رنجش
آخرین مطالب
نويسندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 116
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 188
بازدید ماه : 335
بازدید کل : 36288
تعداد مطالب : 94
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1